Nog 2 dagen tot vertrek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niek Staarman - WaarBenJij.nu Nog 2 dagen tot vertrek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niek Staarman - WaarBenJij.nu

Nog 2 dagen tot vertrek

Door: Niek Staarman

Blijf op de hoogte en volg Niek

04 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Over twee dagen is het dan zover, de reis naar Suriname samen met Sjoerd van Solkema, Tamara Boomkamp en Leslie Schuurman. Donderdag 6 februari zullen we om 11.30 uur vertrekken vanaf Schiphol naar Paramaribo.

De afgelopen maanden zijn we heel druk geweest met de voorbereidingen: van het kopen van nieuwe kleding tot aan het aanvragen van een visum bij het consulaat in Amsterdam, van het kopen van een slot bij de Action tot aan het afmaken van alle schoolopdrachten.

Het is de bedoeling dat we in Suriname gaan afstuderen. Dit houdt in dat er een ontwerponderzoek vormgegeven moet worden wat uiteindelijk tot een product leidt, waarbij gedacht kan worden aan bijvoorbeeld een lessenreeks of verrijkende materialen. Dit alles staat in het teken van het 'verbeteren' van het onderwijs op de basisscholen in Suriname.
Voor mijn onderzoek ben ik ingedeeld in de vakwerkgroep OJW (wereldoriëntatie). Dit houdt in dat ik mijn onderzoek zal gaan vormgeven en zal gaan uitwerken binnen de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs.
Het onderwijs in Suriname is nog sterk leerkrachtgestuurd, wat betekent dat de leerlingen weinig inbreng hebben in de lessen. Dit wil men veranderen en in ons onderzoek zal hier ook rekening mee gehouden worden. Met het toepassen van activerende didactische werkvormen zal ervoor gezorgd worden dat de leerlingen meer inbreng hebben tijdens de lessen en zal ervoor gezorgd worden dat de lessen meer leerlinggestuurd worden.

Mijn stage zal ik gaan lopen op OS de Meerzorg in Paramaribo, in klas 3/4. In Nederland is dit te vergelijken met groep 5/6. Samen met Sjoerd van Solkema loop ik op deze school stage. Het leuke aan de plek van deze stageschool is dat de school zich aan de andere kant van de Suriname-rivier bevindt. De brug over de rivier is alleen toegankelijk voor auto's, en aangezien Sjoerd en ik geen auto hebben, maar alleen een fiets, zullen we iedere stagedag met een pontje de rivier over moeten steken.

Naast alle schoolbezigheden moet er natuurlijk ook genoten worden van alles wat nieuw is. Van het huis, van de omgeving, van de mensen daar en van de kinderen op de stageschool. Via deze pagina (waarbenjij.nu) hoop ik iedereen d.m.v. reisverslagen, foto's en eventueel video's op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen tijdens het verblijf.

Afgelopen weekend heb ik van iedereen afscheid genomen. Van familie, vrienden, kennissen en andere belangrijke mensen in mijn leven. Natuurlijk ga ik ze heel erg missen, maar over drie maanden zien we elkaar weer terug!

Ik heb er ongelofelijk veel zin aan, ook al is het op dit moment even lastig om alles hier achter te laten. Hopelijk gaan we met z'n vieren een supermooie tijd tegemoet en zullen wel veel gaan leren en ervaren!

Groeten Niek!

  • 04 Februari 2014 - 21:25

    Maaike Vervoort:

    Nou Niek, je hebt je in elk geval optimaal voorbereid om je afstudeeronderzoek ter plaatse te gaan uitvoeren. Ik wens je daarbij veel succes en zal als studieloopbaanbegeleider op afstand met je meedenken. Maar neem straks eerst de tijd om je draai te vinden en je nieuwe omgeving te verkennen. Goede reis!

  • 05 Februari 2014 - 17:33

    Wilma Van Staaveren:

    hoi Niek,

    leuk om nu al wat over je reis te lezen. Morgen sterkte gewenst bij het afscheid nemen en een goede reis toegewenst. ik ga je belevenissen volgen.

    groetjes, Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Ik ben 22 jaar en komt uit Vroomshoop. Ik ben een vierdejaars student op de PABO Saxion te Hengelo en hoop dit schooljaar af te studeren. Voor mijn studie ben ik op 6 februari 2014 afgereisd naar Paramaribo, Suriname, om daar 3 maanden stage te lopen. Deze stage staat in het teken van het afstuderen en het behalen van het diploma voor leerkracht basisonderwijs. In Paramaribo loop ik 3 dagen in de week stage op basisschool de Meerzorg. Op deze school geef ik les, maar werk ik ook aan mijn ontwerponderzoek. Het is natuurlijk niet alleen studeren en stage lopen, maar ik geniet natuurlijk volop van het land samen met mijn studiegenoten Sjoerd van Solkema, Tamara Boomkamp en Leslie Schuurman. Op deze pagina vind je verslagen en foto's van de belevenissen in Suriname!

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 6788

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: