We zijn in Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niek Staarman - WaarBenJij.nu We zijn in Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niek Staarman - WaarBenJij.nu

We zijn in Suriname!!

Door: Niek Staarman

Blijf op de hoogte en volg Niek

07 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
We zijn in Suriname! Na een vlucht van 9 uur en 30 minuten zijn we om 17.00 uur Surinaamse tijd geland op vliegveld Zanderij. Even voor de duidelijkheid, in Nederland is het 4 uur later. Eenmaal geland werden we direct geconfronteerd met de Surinaamse mentaliteit, want bij het loket waar we ons paspoort moesten laten zien hebben we een lange tijd in de rij moeten wachten. Gelukkig was alles goed en konden we zonder problemen onze bagage ophalen.

Bij de uitgang van het vliegveld stond een taxichauffeur op ons te wachten met een bord waarop onze namen stonden. Om 18.30 uur ontmoetten we deze man, terwijl deze al vanaf 17.00 uur op ons stond te wachten. Eenmaal in de taxi begon het genieten van Suriname direct. Vanaf het vliegveld reden we op een hele lange weg, alsmaar rechtdoor, en zagen we van alles voorbij komen: palmbomen, houten huisjes, winkels, stukken jungle, reclameborden, ontzettend veel kleine supermarkten en nog veel meer. Het was voor mij persoonlijk wel even een cultuurshock, want op dat moment drong het pas tot me door dat ik hier drie maanden zal verblijven. Ook drong het op dat moment pas tot me door wat ik in Nederland allemaal achterlaat.
Om 19.00 uur is het in Suriname hartstikke donker. Toen we in de taxi stapten was het nog licht, maar een half uur later was het donker. Zo kwamen we ook bij ons huis aan waar we opgewacht werden door de verhuurder en door een Indisch stel uit Den Haag die ook drie maanden hier verblijven. Zij wonen op de onderverdieping en wij op de bovenverdieping. Samen met de verhuurder hebben we het huis bekeken en dit zag er prima uit. Het enige wat niet voor elkaar was, was de WiFi. Op het moment dat ik dit bericht op mijn waarbenjij.nu plaats hebben we ondertussen wel WiFi. Verder is het huis veilig, want de poort kan op slot, ons balkon is omgeven door tralies en de deur kan goed op slot, de schuifdeuren kunnen op slot en zelfs de kamerdeur kan op slot.

Ondertussen zit de eerste nacht in ons huis erop en echt goed slapen doe je niet. Het is allemaal nieuw en omdat je 4 uur terug gaat in de tijd is je ritme nog niet echt optimaal. Ook heeft het de hele nacht hard geregend, hoor je honden blaffen en hoor je soms een huilend kind. Niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust, maar we moeten gewoon even aan de omstandigheden wennen.

Vandaag (vrijdag 7 februari red.) hebben we de stad een klein beetje verkend. Samen met de Indische man uit Den Haag, Sam, zijn we naar een cambio gegaan en hebben we ons eerste Surinaamse geld opgehaald. Ook zijn we naar de supermarkt geweest en hebben we onze eerste boodschappen gedaan. Ook een hele belevenis! Wat we nu nog moeten regelen voor de stage begint is een fiets waarmee we van A naar B kunnen komen, de route van huis naar stage moet nog uitgestippeld worden en er moet nog contact gelegd worden met de stagebegeleider.

De verhuurder is ondertussen ook langs geweest en de eerste maand huur plus de borg is betaald. Daar zijn we de eerste maand mooi van verlost.

Al met al valt het honderd procent mee, maar we moeten nog wel een beetje wennen. Als je eenmaal in het ritme zit van stage, bezig zijn met school en met de dagelijkse bezigheden rondom het onderhouden van jezelf komt het helemaal goed en vliegt de tijd voorbij. Ik ben er van overtuigd dat dit helemaal goed gaat komen en dat we een toptijd tegemoet gaan hier.

Groeten Niek

  • 08 Februari 2014 - 12:17

    Martine:

    Leuk om zo mee te reizen! Veel plezier daar!
    groetjes uit het natte Aadorp

  • 08 Februari 2014 - 13:09

    Gerrit Drenthen:

    Wij wensen jou een hele mooie tijd in Suriname. De jongens van het 2e zijn aan het trainen in de stromende regen en met een kater van gisteravond (darten). Veel plezier !

  • 08 Februari 2014 - 14:43

    Jennie Kuilder:

    Hey hallo Niek,
    Alles goed gegaan,wat een belevenis nu al hè?
    Mooi om zo op de hoogte te blijven
    Nogmaals heel veel succes jongen.
    Tot schrijvens groetjes uit vroomshoop

  • 09 Februari 2014 - 15:11

    Astrid Staarman:

    Een hele belevenis al in zo'n korte periode!
    Kan me voorstellen dat je het allemaal nog moet laten zinken, doe rustig aan en geniet! XX TANTE ATTIT

  • 10 Februari 2014 - 12:37

    Maaike Vervoort:

    Je hebt een beeldende manier van schrijven, Niek. Zo zien wij achterblijvers het helemaal voor ons.
    Een goed begin dus en hopelijk inmiddels al weer wat meer gewend. One step at a time!

  • 10 Februari 2014 - 14:47

    Francien De Groot:

    Leuk om je verslag te lezen. Het lijkt me heel bijzonder om daar te zijn. Geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Ik ben 22 jaar en komt uit Vroomshoop. Ik ben een vierdejaars student op de PABO Saxion te Hengelo en hoop dit schooljaar af te studeren. Voor mijn studie ben ik op 6 februari 2014 afgereisd naar Paramaribo, Suriname, om daar 3 maanden stage te lopen. Deze stage staat in het teken van het afstuderen en het behalen van het diploma voor leerkracht basisonderwijs. In Paramaribo loop ik 3 dagen in de week stage op basisschool de Meerzorg. Op deze school geef ik les, maar werk ik ook aan mijn ontwerponderzoek. Het is natuurlijk niet alleen studeren en stage lopen, maar ik geniet natuurlijk volop van het land samen met mijn studiegenoten Sjoerd van Solkema, Tamara Boomkamp en Leslie Schuurman. Op deze pagina vind je verslagen en foto's van de belevenissen in Suriname!

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 862
Totaal aantal bezoekers 6793

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: