Bijna 2 weken in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niek Staarman - WaarBenJij.nu Bijna 2 weken in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Niek Staarman - WaarBenJij.nu

Bijna 2 weken in Paramaribo!

Door: Niek Staarman

Blijf op de hoogte en volg Niek

18 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het is donderdag 18 februari 2014, rond een uurtje of 8 wanneer dit reisverslag geschreven wordt. We zijn ondertussen alweer bijna 2 weken onderweg hier in Suriname. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt!

Ondertussen zijn we ook begonnen met de stage. Deze stage loop ik samen met Sjoerd op OS2 Meerzorg in het district Commewijne. Dit district ligt aan de andere kant van de Suriname rivier. We hebben fietsen gehuurd, maar het is niet haalbaar om iedere stagedag de brug over te fietsen, aangezien deze heel lang is en wel 60 meter hoog. Dan zouden we helemaal nat van het zweet op stage aankomen, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor het lesgeven. Daarom worden we nu iedere ochtend nog opgehaald door onze begeleidster, mevrouw Vandana Ramlal, of door haar man, en zij brengen ons dan naar de stageschool. Nu zul je denken, hoe komen Sjoerd en Niek dan terug als de school uit is? Gelukkig is dat ook geregeld, want het schoolhoofd neemt ons iedere middag weer mee naar huis. Ze zei dat ze Sjoerd en mij een beetje als haar kinderen ziet die ze met alle plezier weer naar huis brengt. Heel leuk om te horen natuurlijk.

Ik loop mijn stage op OS2 Meerzorg in klas 2. In Nederland is dit groep 4. De groep bestaat uit 14 leerlingen waarvan het grootste gedeelte uit jongens bestaat. De kinderen komen uit allerlei culturen, want er zitten Hindoestaanse, Javaanse, Chinese en Creoolse kinderen in de klas. Gelukkig is het een hele rustige klas die hard wil werken en ook goed kan werken. Mijn mentor is Jolanda. Een aardige, jonge vrouw die me bij alles wel wil helpen. Ze is heel toegankelijk en neemt echt de tijd om mijn vragen te beantwoorden. Ook de directeur is zeer toegankelijk en haar kunnen we ook alles vragen. Als we wat nodig hebben dan wordt het voor ons geregeld. Eigenlijk zijn we in een gespreid bedje terecht gekomen.

In de klas valt me op dat de leerlingen allemaal dezelfde hoeveelheid werk maken. Er wordt totaal anders gewerkt dan in Nederland. In mijn klas zijn de leerlingen dan allemaal gelukkig aan elkaar gewaagd en komt de planning prima rond, maar er zijn ook groepen waar 'snelle' leerlingen moeten wachten op de 'trage' leerlingen, omdat de leerkracht pas verder gaat met de volgende les wanneer elke leerling de stof af heeft en heeft laten zien aan de leerkracht. Hier moet ik nog een beetje aan wennen.
Er zijn wel nieuwe methodes beschikbaar die vanaf 2013 in gebruik zijn t/m jaargroep 4 (=klas 2). De nieuwe rekenmethode is een afgeleide van de nieuwe methode van 'Wereld in Getallen' en de methode voor de zaakvakken (OJW) is ontwikkelt door deskundigen in Suriname (in samenwerking met het VVOB).

Natuurlijk gaan we niet alleen maar stage lopen en kennis maken met het Surinaamse onderwijs, maar maken we kennis met heel veel facetten binnen Suriname.
We zijn afgelopen zaterdag (16 februari red.) naar een voetbalwedstrijd geweest op het hoogste Surinaamse niveau. De voorzitter van de voetbalclub Excelsior Meerzorg nam ons mee naar een thuiswedstrijd tegen Takdier Boys. Heel leuk om dit mee te maken. Het niveau van voetballen is denk ik te vergelijken met 2e klasse niveau in Nederland. De velden zijn echter te vergelijken met het weiland van boer Hekman, dramatisch! Ook wel grappig om te vermelden is de versnapering in de rust. In Nederland eet je een patatje mayo of een balletje gehakt met pindasaus, maar in Suriname haalt men een lekker stokje saté. Ik moet toegeven dat dat best lekker was/is, dus ik ga het zeker aanraden bij m'n eigen voetbalvereniging in Nederland.

Een paar dagen daarvoor hebben de onderburen ons voor het eerst meegenomen naar het centrum van Paramaribo. Hier hebben we al heel veel gezien van de stad. Met de 'lijnbus' zijn we naar de stad gegaan, dit kostte 1,25 SRD p.p. Even voor de duidelijkheid: 1 euro is ongeveer 4,50 SRD. Dus dit is spotgoedkoop.
In de stad hebben we de plaatselijke markt gezien. Hier worden vissen en kippen, wanneer je deze koopt, live geslacht waar je bij staat. Heel bijzonder, maar voor Surinaamse begrippen heel normaal. Gedroogde vis is ook een lekkernij en zie je op elke hoek van de markt. Ook worden er heel veel bananen verkocht en allemaal prulletjes.
Verder hebben we ook verschillende dingen bekeken in de stad. We zijn bij de palmentuin geweest, een mooi park met allemaal palmbomen. We zijn bij Fort Zeelandia geweest, waar de decembermoorden plaats hebben gevonden. We zijn bij de Suriname rivier geweest, een hele brede rivier die een directe verbinding heeft met de Atlantische Oceaan en we hebben nog veel meer gezien van de stad, maar dit is te veel om allemaal in dit reisverslag te beschrijven. De foto's zijn te vinden op mijn Facebook-pagina in het album 'Suriname 2014' en een aantal foto's zijn te zien op mijn waarbenjij.nu pagina.

We hebben er al veel mooie dagen opzitten hier in Suriname, maar we gaan nog heel veel mooie dagen/weken tegemoet.

Groeten uit Paramaribo!
Niek.

  • 19 Februari 2014 - 13:02

    Flip:

    Dag Niek,

    Mooi te horen dat het goed met je gaat.
    Je hebt zo al mooi wat gezien van Suriname.
    Je hebt de harten ook al gestolen van je stagebegeleiders lees ik wel.
    Luxe hoor om van huis af opgehaald te worden.
    Heb nog heel veel plezier daar, en je zult er vast veel leren.
    Groet
    Flip

  • 19 Februari 2014 - 13:40

    Marga Hoekman.:

    Hoi Niek.

    Wat goed te horen dat je het naar je zin hebt.
    Je hebt dus al veel gezien maar dat zal nog wel meer worden.
    de foto;s waren al heel mooi.
    En alles word wel goed geregeld zo te lezen Mooi toch.
    Het ga je goed in Suriname.

    Groetjes Hans En Marga.

  • 19 Februari 2014 - 17:26

    Astrid Staarman:

    ha Niek,
    fijn dat je het zo naar je zin hebt, hoe is het eten daar?
    Geniet van alles!

  • 19 Februari 2014 - 22:33

    Jennie Kuilder:

    Hey hallo Niek,
    mooi dat het zo goed met je gaat en dat je zo snel gewend bent!
    Het is heel anders dan in Nederland hè?
    Als je dat klaslokaaltje ziet, die tafeltjes en stoeltjes!
    Mooi klein klasje trouwens!
    Super dat je het zo getroffen hebt!
    Heel veel succes, en ondertussen ook lekker genieten
    Groetjes van ons allemaal

  • 20 Februari 2014 - 12:43

    Erik Staarman:

    Ha die Niek,

    Leuk verslag om te lezen. Je hebt het naar je zin daar.
    Met Arsenal gaat het minder. Gisteravond verloren met 0-2 van Bayern München.
    Groetjes en good goan.
    Erik.

  • 03 Maart 2014 - 20:27

    Johan Nawijn:

    Hoi Niek,

    Mooi verslag en erg leerzaam voor mij. Ik lees dat er bij voetbal veel is veranderd. Wij dronken vroeger in de rust nog een kopje thee. Nooit geweten dat er nu in de rust zo ( ongezond) wordt gegeten!!.

    Groet,
    Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Ik ben 22 jaar en komt uit Vroomshoop. Ik ben een vierdejaars student op de PABO Saxion te Hengelo en hoop dit schooljaar af te studeren. Voor mijn studie ben ik op 6 februari 2014 afgereisd naar Paramaribo, Suriname, om daar 3 maanden stage te lopen. Deze stage staat in het teken van het afstuderen en het behalen van het diploma voor leerkracht basisonderwijs. In Paramaribo loop ik 3 dagen in de week stage op basisschool de Meerzorg. Op deze school geef ik les, maar werk ik ook aan mijn ontwerponderzoek. Het is natuurlijk niet alleen studeren en stage lopen, maar ik geniet natuurlijk volop van het land samen met mijn studiegenoten Sjoerd van Solkema, Tamara Boomkamp en Leslie Schuurman. Op deze pagina vind je verslagen en foto's van de belevenissen in Suriname!

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 6792

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: